Czym jest?
Miejska Rada Działalności Pożytku Publicznego w Kobyłce to ciało konsultacyjne i opiniodawcze powoływane przez Burmistrza Miasta na wniosek organizacji pozarządowych. Ustanowiona przepisami ustawy O działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i powołana 11 lutego 2019 r. Członkowie Rady ze strony administracji publicznej wskazywani są przez odpowiednie organy miasta (przedstawiciele Rady Miasta i przedstawiciele Burmistrza). Przedstawiciele organizacji pozarządowych prowadzących działalność na terenie Miasta Kobyłka stanowią co najmniej połowę składu Miejskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego (8 osób).
Co należy do jej zadań?
- opiniowanie projektów strategii rozwoju Miasta Kobyłka;
- opiniowanie projektów uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących sfery zadań publicznych o których mowa w art. 4 oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, w tym programów współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z 24 kwietnia 2003 r;
- wyrażanie opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3;
- udzielanie pomocy i wyrażanie opinii w przypadku sporów między organami administracji publicznej a organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3;
- zbieranie i dokonywanie analizy informacji o prowadzonych kontrolach i ich skutkach;
- wyrażanie opinii w sprawach zadań publicznych, zlecania tych zadań do realizacji przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 oraz w sprawach rekomendowanych standardów realizacji zadań publicznych;
- Miejska Rada po zasięgnięciu opinii organu wykonawczego właściwej jednostki samorządu terytorialnego określa w drodze uchwały sposób realizacji zadań wymienionych powyżej;
- termin wyrażania przez Miejską Radę Działalności Pożytku Publicznego opinii wynosi 14 dni od dnia doręczenia odpowiednio projektu programu współpracy oraz projektu strategii rozwoju gminy lub miasta. Nieprzedstawienie opinii w terminie oznacza rezygnację z prawa do jej wyrażania.
Co to Działalność Pożytku Publicznego?
Jest to działalność społecznie użyteczna prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z 24 kwietnia 2003 r.
Organizacjami pozarządowymi są:
- Niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytucjami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącego państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi.
- Niedziałające w celu osiągnięcia zysku
- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia z zastrzeżeniem ust 4.
Działalność Pożytkupublicznego możebyć prowadzona także przez:
- osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
- stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
- spółdzielnie Socjalne;
- spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
Sfera zadań publicznych obejmuje zadania w zakresie:
- Pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób.
1a) Wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.
1b) Udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa.
- Działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
- Działalności charytatywnej.
- Podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.
- Działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego.
5a) Działalność na rzecz integracji cudzoziemców.
- Ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.
- Działalności na rzecz osób niepełnosprawnych.
- Promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy.
- Działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn.
- Działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym.
- Działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości.
- Działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej.
- Działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.
- Nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania.
- Działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży.
- Kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.
- Wspierania i upowszechniania kultury fizycznej.
- Ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego.
- Turystyki i krajoznawstwa.
- Porządku i bezpieczeństwa publicznego.
- Obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
- Upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji.
22a) Udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
- Ratownictwa i ochrony ludności.
- Pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą.
- Upowszechniania i ochrony praw konsumentów.
- Działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.
- Promocji i organizacji wolontariatu.
- Pomocy Polonii i Polakom za granicą.
- Działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych.
29a) Działalność na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011r o weteranach działań poza granicami państwa.
- Promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą.
- Działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka.
- Przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym.
32a) Rewitalizacji.
- Działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych powyżej.
Co konsultuje Miejska Rada Działalności Pożytku Publicznego?
Konsultowanie w szczególności:
- projektu budżetu Miasta Kobyłka w zakresie wysokości środków finansowych z dochodów własnych Miasta, przeznaczonych na zlecanie zadań podmiotom spoza sektora finansów publicznych;
- projektów sprawozdań z realizacji programu współpracy
z organizacjami pozarządowymi; - zasad organizacji i przeprowadzania otwartych konkursów ofert, ogłaszanych przez Urząd Miasta Kobyłka na podstawie ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
MRDPP w Kobyłce liczy 16 członków:
- 4 przedstawicieli Rady Miasta Kobyłka
- 4 przedstawicieli Burmistrza Miasta Kobyłka
- 8 przedstawicieli organizacji pozarządowych działających na terenie Miasta Kobyłka
Aktualna lista Członków MRDPP
- Dominika Ziemska - przedstawiciel Rady Miasta Kobyłka
- Beata Dąbrowska - przedstawiciel Rady Miasta Kobyłka
- Konrad Kostrzewa - przedstawiciel Rady Miasta Kobyłka (współprzewodniczący)
- Piotr Grubek - przedstawiciel Rady Miasta Kobyłka
- Emilia Buczyńska - Kołodziejek - przedstawiciel Burmistrza Miasta Kobyłka (współprzewodnicząca)
- Magdalena Mioduszewska - przedstawiciel Burmistrza Miasta Kobyłka
- Izabela Drzazga - przedstawiciel Burmistrza Miasta Kobyłka
- Renata Małetka - przedstawiciel Burmistrza Miasta Kobyłka
- Ewa Kobierzycka - przedstawiciel Fundacji "Lepszy świat”
- Mariusz Gawkowski - przedstawiciel Stowarzyszenia “Siatkówka w Kobyłce”
- Agnieszka Urbańska - przedstawiciel Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną PSONI
- Mateusz Mosur - przedstawiciel Klubu Volley
- Kamil Majewski - Przedstawiciel Uczniowskiego Klubu Sportowego Trójka Kobyłka
- Żaneta Rechnio - przedstawiciel Stowarzyszenia Qźnia (współprzewodnicząca)
- Aneta Lasota - przedstawiciel Stowarzyszenia TRÓJKA
- Ewa Maciejewska - Pawlica - przedstawiciel Stowarzyszenia Przyjaciół Zespołu Szkół Publicznych Nr 1 w Kobyłce PRZYJACIELE JEDYNKI
ROK 2023
Zarządzenie Nr 122/2023 Burmistrz Miasta Kobyłka z dnia 19 czerwca 2023 r. zmieniające zarządzenie w sprawie powołania składu członków Miejskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w Kobyłce.
Zarządzenie nr 113/2023 Burmistrza Miasta Kobyłka z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych projektu „Strategii Rozwoju Miasta Kobyłka na lata 2023-2030” z Miejską Radą Działalnością Pożytku Publicznego i organizacjami pozarządowymi.
Strategia Miasta Kobyłka na lata 2023-2030
Zarządzenie Nr 3/2023 Burmistrz Miasta Kobyłka z dnia 2 stycznia 1023 r. zmieniające zarządzenie w sprawie powołania składu członków Miejskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w Kobyłce.
ROK 2022
Zarządzenie Nr 178/2022 Burmistrza Miasta Kobyłka z dnia 15 września 2022 r. zmieniające zarządzenie w sprawie powołania składu członków Miejskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w Kobyłce.
Zarządzenie Nr 100/2022 Burmistrza Miasta Kobyłka z dnia 3 czerwca 2022 r. w sprawie powołania składu członków Miejskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w Kobyłce.
Zarządzenie Nr 88/2022 Burmistrza Miasta Kobyłka z dnia 11 maja 2022 r. w sprawie zwołania spotkania przedstawicieli organizacji pozarządowych w celu wyboru członków Miejskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w Kobyłce.
ROK 2021
Zarządzenie Nr 56/2021 Burmistrza Miasta Kobyłka z dnia 13 kwietnia 2021 r. zmieniające zarządzenie w sprawie powołania składu członków Miejskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w Kobyłce.
ROK 2019
Uchwła nr V/41/2019 Rady Miasta Kobyłka z dnia 11 lutego 2019 r. w sprawie określenia trybu powoływania członków oraz organizacji i trybu działania Miejskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w Kobyłce.
Zarządzenie nr 133/2019 z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie powołania składu członków Miejskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w Kobyłce.
Po kilku miesiącach przygotowań i intensywnej pracy w czerwcu 2019 roku swoją działalność rozpoczęła Miejska Rada Działalności Pożytku Publicznego w Kobyłce powołana przez Burmistrz Miasta Kobyłka - Edytę Zbieć. Wybrani członkowie przez kolejne 3 lata będą pracować na rzecz miasta. Wśród nich są zarówno przedstawiciele Burmistrza, Rady Miasta, jak i najliczniejsza grupa przedstawicieli trzeciego sektora.
Zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności o pożytku publicznego i o wolontariacie do najważniejszych kompetencji Rady Działalności Pożytku Publicznego należy w szczególności:
- opiniowanie projektów strategii rozwoju,
- opiniowanie projektów uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących sfery zadań publicznych,
- wyrażanie opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania organizacji pozarządowych,
- udzielanie pomocy i wyrażanie opinii w przypadku sporów między organami administracji publicznej a organizacjami pozarządowymi,
- wyrażanie opinii w sprawach dotyczących zadań publicznych, w tym zlecania tych zadań do realizacji przez organizacje pozarządowe.