Procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Miasta Kobyłka
opisana jest w Zarządzeniu nr 127/2022 Burmistrza Miasta Kobyłka z dnia 15.07.2022. Zarządzenie znajdziecie Państwo w załączniku.
Urząd Miasta Kobyłka zapewnia obsługę osób ze szczególnymi potrzebami.
Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami odbywa się w Kancelarii Urzędu zlokalizowanej w budynku przy ul. Wołomińskiej 1, a w uzasadnionych przypadkach – na parterze Urzędu w innej lokalizacji.
Obowiązki pracowników Urzędu
W przypadku, gdy bariery np. architektoniczne uniemożliwią obsługę Państwa na stanowisku pracownika merytorycznego, pracownik ten zrealizuje sprawę na miejscu - obsłuży Państwa w wyznaczonym stanowisku lub na parterze budynku Urzędu.
Pracownik zapyta Państwa o preferencje w zakresie formy obsługi i udostępniania dokumentów (np. dokumenty drukowane z powiększoną czcionką, pliki elektroniczne w formach dostępnych dla urządzeń udźwiękających).
Pracownik może także pomóc (za Państwa zgodą) wypełnić dokumenty, a w razie gdy macie Państwo taką potrzebę może wskazać miejsce na podpis za pomocą specjalnej ramki oraz nakierować dłoń we właściwe miejsce.
Po zakończonej obsłudze pomoże również w opuszczeniu budynku.
Pies asystujący
Urząd zapewnia możliwość wejścia do budynku osobie korzystającej z psa asystującego, bez konieczności wcześniejszego zgłoszenia tego faktu.
Miejsce parkingowe
Odpowiednio oznakowane miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami zlokalizowane jest na tyłach głównego budynku (od strony parkingu).
Dostępność architektoniczna
Do tylnego wejścia do budynku Urzędu Miasta, od strony parkingu oprócz schodów prowadzi również pochylnia, ułatwiająca wejście do budynku osobom z niepełnosprawnościami Przednie wejście do budynku to tylko schody. Każde wejście prowadzi do holu.
W budynku nie ma windy. Wyższe piętra nie są dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.
Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich
Wejście do budynku przy ul. Wołomińskiej 1 posiada pochylnię dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Jest odpowiednio oznakowana, posiada dzwonek sygnalizujący, że przed wejściem do budynku znajduje się osoba potrzebująca asysty. W strefie obsługi klienta zapewniono przestrzeń manewrową dla osób poruszających się na wózku, stanowisko jest dobrze oświetlone.
Toaleta dla osób z niepełnosprawnościami
Zlokalizowana jest na parterze, w okolicy strefy obsługi klienta.
Obsługa osób doświadczających trudności z osobistym przybyciem do Urzędu
Osoby doświadczające trudności z osobistym przybyciem do siedziby Urzędu mogą załatwić sprawy za pośrednictwem następujących środków komunikacji:
a) Telefonicznie: 22 760-70-13 lub 22 760-70-08
b) SMS/MMS: 507-40-44-35
c) Faksem: 22 760-70-55
d) Pocztą elektroniczną: urzad@kobylka.pl lub ePUAP: kobylka/skrytka
e) Listownie: Urząd Miasta Kobyłka, ul. Wołomińska 1, 05-230 Kobyłka
Obsługa osób doświadczających trudności w komunikowaniu się
Osoby posiadające trudności w komunikowaniu się mogą załatwić sprawy w Urzędzie przy pomocy tak zwanej osoby przybranej, którą może zostać każda osoba fizyczna, która została wybrana przez osobę uprawnioną i posiada ukończone 16 lat.
Rolą osoby przybranej jest pomoc w załatwieniu sprawy w Urzędzie osobie doświadczającej trudności w komunikowaniu się.
Osoba uprawniona nie może korzystać z pomocy osoby przybranej, gdy dane objęte wnioskiem są prawnie chronione ze względu na ochronę informacji niejawnych, a dostęp do nich przysługuje tylko osobie uprawnionej.
Usługa tłumacza języka migowego
Urząd zapewnia dostęp do usługi wideotłumacza języka migowego PJM. Osoba niesłysząca może samodzielnie uzyskać potrzebne jej informacje lub załatwić sprawy w Urzędzie. Rozmowa pracownika Urzędu z osobą niesłyszącą będzie prowadzona w czasie rzeczywistym. Pracownik Urzędu połączy się z tłumaczem, a potem na bieżąco będzie porozumiewał się z osobą niesłyszącą i pracownikiem Urzędu.
Usługa PJM jest bezpłatna, dostępna w godzinach:
Poniedziałek w godzinach 9.00 – 16.00
Wtorek – czwartek w godzinach 8.00 – 16.00
Piątek – w godzinach 8.00 – 14.00
I nie wymaga wcześniejszego umawiania. Usługa jest dostępna na każdym stanowisku pracy urzędników Urzędu Miasta Kobyłka.
Wniosek o zapewnienie dostępności
Osoba ze szczególnymi potrzebami ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej.
Wzór wniosku o zapewnienie dostępności znajduje się w załączniku.