Właściciele prywatnych nieruchomości, którzy chcą usuwać drzewa ze swoich działek na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej nie potrzebują zezwolenia, ale są zobowiązani do zgłoszenia burmistrzowi właściwemu ze względu na lokalizację działki, zamiaru usunięcia drzew jeżeli obwody pni drzew, mierzone na wysokości 5 cm od ziemi, są większe niż:
- 80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
- 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
- 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Zgłoszenie powinno zawierać:
- imię i nazwisko wnioskodawcy (właściciela nieruchomości),
- oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte(nr ew. działki i obręb),
- rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
- termin usunięcia drzew
W przypadku braku sprzeciwu ze strony burmistrza drzewa ujęte w zgłoszeniu powinny być usunięte w terminie 6 miesięcy od dnia przeprowadzenia oględzin, jeżeli nie zostaną usunięte należy dokonać ponownego zgłoszenia.
Burmistrz może wnieść sprzeciw, jeżeli:
- drzewo rośnie na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub na terenie przeznaczonym
- w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub chronionym innymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- drzewo rośnie na terenach objętych formami ochrony przyrody,
- drzewo spełnienia kryteria uznania go za pomnik przyrody,
- drzewo wymaga uzyskania zezwolenia,
- zgłoszenie jest niekompletne.
Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin wystąpiono o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, organ, o którym mowa w art. 83a ust. 1, uwzględniając dane ustalone na podstawie oględzin, nakłada na właściciela nieruchomości, w drodze decyzji administracyjnej, obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Miejsce załatwienia sprawy:
Wydział Ochrony Środowiska
ul. Wołomińska 3
pokoj nr 2 (parter)
tel.: (22) 760 70 24
Wymagane dokumenty:
- Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa.
- Rysunek lub mapka określające usytuowanie drzewa na nieruchomości.
- Pełnomocnictwo w przypadku ustanowienia pełnomocnika:
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej za złożenie dokumentu potwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury
Załączniki:
Zgłoszenie (wzór do pobrania).
Termin załatwienia sprawy:
Zgodnie z ustawą o ochronie przyrody.
Sposób załatwienia sprawy:
Milcząca zgoda/Zaświadczenie/Decyzja.
Opłata:
- 17 zł – zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu.
- 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu potwierdzającego prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy (w tym prokura).
- 5 zł – opłata skarbowa za poświadczenie za zgodność pełnomocnictwa lub prokury.
Wpłaty można dokonać:
- na rachunek bankowy Miasta Kobyłka nr 86 1240 6292 1111 0011 0354 5838,
- w kasie Urzędu Miasta Kobyłka (gotówka).
Tryb odwoławczy:
Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Burmistrza Miasta Kobyłka.
Osoba prowadząca sprawę:
- e mail : barbara.lackorzynska@kobylka.pl
- tel.: (22) 760 70 20
Osoba odpowiedzialna:
Dorota Antoniak - p.o. Kierownika Wydziału Ochrony Środowiska