Uczenie się języka obcego metodą „wkuwania” słówek na pamięć? Można i tak. Jednak coraz częściej nauczyciele szukają innych sposobów, żeby uczenie się było dla dzieci łatwiejsze i przyjemniejsze. Takich metod jest wiele. Jednak w szkole nr 1 w Kobyłce wybrano globalne czytanie po angielsku – sposób, który tak naprawdę łączy w sobie dwie korzyści, oprócz szybkiej nauki słówek daje dziecku również możliwość samodzielnego czytania w obcym języku. Nawet wcześniej niż po polsku.
Jak to możliwe? Wiele osób zapewne po przeczytaniu wstępu pomyślało, po co uczyć małe dzieci czytania po angielsku, skoro nie potrafią jeszcze dobrze czytać po polsku? Tymczasem nauka mówi nam, że mózg dzieci jest wyjątkowo chłonny, a im wcześniej dziecko zacznie czytać, tym częściej będzie chciało sięgać po książki. Tak naprawdę czytanie globalne zostało wynalezione już w latach 50. ubiegłego stulecia, a jego prekursor, Glenn Doman twierdził, że małe dzieci potrafią bez trudu nauczyć się czytać. Mają fotograficzne zdolności mózgu, a czytanie, zdaniem Domana jest najlepszą terapią i ćwiczeniem wspomagającym ogólny rozwój. A co oznacza czytanie globalne? W skrócie – to czytanie całowyrazowe, absorbujące wiele obszarów mózgu jednocześnie (tych, które są odpowiedzialne za widzenie, za język i za asocjacje pojęciowe). W metodzie tej pokazuje się dzieciom karty z całymi wyrazami – kodowanie nowych słów polega na fotograficznym zapamiętywaniu ich wyglądu w połączeniu z dźwiękiem.
A wracając do Szkoły nr 1 w Kobyłce - projekt czytelniczy w języku angielskim (o nazwie BINGO BOY READS WITH KIDS) realizowany jest podczas innowacyjnych zajęć edukacji muzycznej z językiem, we wszystkich klasach 1-3 od września 2020 roku, a szkoła przystąpiła do projektu jako pierwsza w Polsce.
- W ramach realizowanego projektu dzieci otrzymują książeczki z serii BINGO BOY READS WITH KIDS autorstwa Anny Wieczorek, które czytają metodą globalną. Każdej lekturze towarzyszy multimedialny film, piosenka tematyczna oraz zestaw zabawnych rymowanek i quizów językowych. Przyjacielem dzieci i przewodnikiem po nowych lekturach anglojęzycznych jest sympatyczny piesek o imieniu BINGO BOY. Projekt realizujemy poprzez poznawanie piosenek tematycznych, multimedialne quizy i zabawy językowe , naukę czytania kart wyrazowych wg założeń metody globalnej, naukę czytania rymowanek związanych z wybraną lekturą oraz naukę czytania książeczek z serii BINGO BOY READS WITH KIDS – mówi Wiesława Blicharska, nauczyciel języka angielskiego w SP nr 1.
Dzięki tak zorganizowanym zajęciom dzieci jeszcze szybciej poznają i czytają globalnie nowe słówka i zwroty. Łatwo się uczą - bo czytanie to dla nich rodzaj zabawy, która jednocześnie ćwiczy pamięć, rozwija wyobraźnię i poszerza słownictwo - dodaje. Wiesława Blicharska dodatkowo motywuje swoich uczniów poprzez „Karty czytelnika”, które sama zaprojektowała. Karty ułatwiają uczniom wskazywanie tekstu i pomagają skupić uwagę na czytanych wyrazach.
Uczniowie z klas 1-3 szybko przekonali się, że czytanie po angielsku to wielka przyjemność, którą warto dzielić się z innymi. Czytają więc swoim domownikom, maskotkom, a niektórzy nawet zwierzątkom domowym. - Na początku roku nasza szkoła wyszła z inicjatywą akcji „Zostań Ambasadorem czytania po angielsku” we współpracy z autorką serii BINGO BOOKS. Dzieci nagrały filmy na których czytają swoje anglojęzyczne lektury młodszym koleżankom i kolegom z przedszkoli. Przygotowane filmy wraz z materiałami edukacyjnymi zostały przekazane do przedszkoli w Kobyłce – mówi Wiesława Blicharska.
Odnosząc się do korzyści, jakie czerpią dzieci z metody stosowanej w naszej szkole – zauważyliśmy, że dzieci, które czytają po angielsku, lubią to i chcą spędzać z książką coraz więcej czasu. Są skupione, uważne, każdy sukces bardzo je cieszy. Kształtowanie potrzeby i nawyku czytania (zarówno po polsku jak i po angielsku) uczy dzieci myślenia, koncentracji, rozwija język, pamięć i wyobraźnię, rozbudza zainteresowania. Czytanie wspiera także rozwój psychiczny dziecka i wzmacnia jego poczucie własnej wartości – mówi Wiesława Blicharska.
Nawet jeśli szkoła, w której uczą się Państwa dzieci tej metody się nie stosuje, to można w ten sposób bawić się z dzieckiem. Niezwykle istotny jest także fakt, że wspólne czytanie buduje więź pomiędzy dzieckiem, a dorosłym. Drodzy Rodzice, chwalcie swoje Pociechy za głośne czytanie nowych lektur! Niech czytanie stanie się codziennym nawykiem i niech przynosi dużo radości i satysfakcji!
Metoda nauki języka poprzez globalne czytanie jest w przystępny sposób wytłumaczona w filmie na YouTube – warto posłuchać.
Niebawem ogłosimy konkurs dla dzieci w Kobyłce, w którym będzie można wygrać jedną z książeczek Bingo Boy – zachęcamy do śledzenia naszej strony!
Foto: Publiczna Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi Nr 1 im. Zofii Nałkowskiej w Kobyłce