Z ostatnich analiz, przeprowadzonych w Urzędzie Miasta wynika, że konieczne są działania w zakresie poprawy systemu gospodarki odpadami. W ostatnim czasie miało miejsce spotkanie Burmistrza Konrada Kostrzewy oraz urzędników z Wydziału Ochrony Środowiska z przedstawicielami firmy RDF Sp. z o.o., która zapewnia w Kobyłce odbiór odpadów komunalnych. Rozmawiano o ostatnich przypadkach opóźnień w realizacji usług. Firma zobowiązała się do dokładnego przeanalizowania tych problemów (na podstawie zarejestrowanych w systemie wywozów, trasy samochodów itp.), żeby uniknąć podobnej sytuacji w przyszłości.
Podczas spotkania rozmawiano również o sytuacji systemu odpadów w Kobyłce i problemach, jakie widzi firma i Urząd Miasta w gospodarce odpadami. Podsumowując w największym skrócie – rosną koszty, ponoszone przez Miasto. Konieczne jest ich opanowanie po to, żeby w przyszłości stawka za wywóz odpadów pozostała na tym samym poziomie. Zgodnie z przepisami ustawy, system gospodarowania odpadami komunalnymi zorganizowany przez gminę powinien się samofinansować – co oznacza, że ponoszone przez mieszkańców opłaty muszą zabezpieczać pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. W skrócie: miasto nie może zarabiać na śmieciach ani grosza, ani dokładać do wywozu odpadów.
Tymczasem z wyliczeń Urzędu wynika, że są elementy w systemie, które należy poprawić i zmienić.
1. Zmiany w funkcjonowaniu PSZOK.
Z tych istotnych dla Państwa – zaczniemy ważyć śmieci, które przywozicie Państwo do punktu przy ul. Łokietka. Także firma odbierająca odpady zobligowana będzie do ważenia pojazdu na starcie trasy przejazdu oraz na jej końcu. Pozwoli to na pełną kontrolę nad ilością odpadów oraz zapewni ochronę przed płaceniem za odpady spoza systemu.
Pracownicy PSZOK będą mieli również możliwość sprawdzania osób dostarczających odpady poprzez okazanie dokumentów potwierdzających uiszczenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w mieście Kobyłka. Celem wprowadzenia ten zmiany jest weryfikacja osób dostarczających odpady – czy rzeczywiście są Mieszkańcami Kobyłki, uiszczającymi opłatę śmieciową.
2. Na ostatniej sesji Rady Miasta wprowadzono limity, dotyczące ilości niektórych oddawanych frakcji odpadów:
• odpady budowlane i rozbiórkowe z gospodarstw domowych w ilości nie większej niż 3 m³ na rok z 1 gospodarstwa domowego;
• zużyte opony – w ilości nie większej niż 8 szt. na rok z 1 gospodarstwa domowego;
• odpady wielkogabarytowe – w ilości nie większej niż 300 kg na rok z 1 gospodarstwa domowego.
Zmiana jest spowodowana bardzo dużym wzrostem ilości oddawanych do PSZOK odpadów. Na przykład – w 2022 roku oddano 39,8 ton zużytych opon, a w 2023 roku aż 60 ton. W 2022 roku odpady wielkogabarytowe zamknęły się w liczbie 357 ton, a w 2023 roku oddano ich aż 784 tony. Wprowadzenie limitów dostarczanych do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Kobyłce za odpady budowlane i rozbiórkowe z gospodarstw domowych, zużytych opon oraz odpady wielkogabarytowe ma na celu obniżenie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz uszczelnienie go.
Uchwała wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego – będziemy Państwa o tym informować. Wprowadzona będzie także Uchwała, która umożliwi oddawanie większej ilości odpadów (ponad limit) za dodatkową opłatą.
3. Urząd Miasta jeszcze mocniej będzie dążył do zweryfikowania mieszkańców, którzy nie dopełnili obowiązku złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Fakt zameldowania w innym mieście nie ma tu znaczenia – obowiązek ponoszenia opłaty mają osoby zamieszkujące daną nieruchomość.
Złożenie do Urzędu Miasta Kobyłka deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powinno nastąpić
• w terminie 14 dni od daty zamieszkania pierwszego mieszkańca
• bądź w terminie do 10 dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana mająca wpływ na wysokość opłaty.
Nieprawidłowości w informacjach dotyczą najczęściej zaniżonej liczby osób zamieszkujących w gospodarstwie domowym. Widać to choćby na przeróżnych wnioskach, składanych do urzędu – podpisuje się na nich więcej mieszkańców, niż wykazanych w deklaracjach. Należy uaktualnić informację również o nowo narodzone dzieci – nie każdy o tym pamięta. W przypadku wszelkich rozbieżności mieszkaniec wzywany jest do złożenia wyjaśnień. Zobowiązania mogą być zweryfikowane nawet do 5 lat, co oznacza, że mieszkaniec może być zmuszony uregulować opłatę nawet za kilka lat wstecz.
Ważne jest, żebyśmy płacili wyłącznie za swoje śmieci, a nie za śmieci sąsiada, który zaniża liczbę osób w gospodarstwie domowym. Jednocześnie przypominamy, że osoby nieprawidłowo pozbywające się odpadów (porzucające je w lesie, palące je itp.) mogą zostać ukarane mandatem karnym.