Burmistrz Miasta Kobyłka przypomina o obowiązku zawarcia przez właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, lecz powstają odpady komunalne, indywidualnych umów cywilno-prawnych na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej, który można znaleźć na stronie: LINK
- Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2024.399 z późn. zm.) Gmina zobowiązana jest prowadzić ewidencję zawartych umów na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez nich obowiązków wynikających z ww. ustawy;
- W związku z ww. ustawą właściciele nieruchomości niezamieszkałych, którzy nie są zobowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy (nie ciąży na nich obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi), posiadający we wpisie do CEIDG lub KRS jako miejsce wykonywania działalności gospodarczej adres na terenie Miasta Kobyłka.
- Jednocześnie przypominamy, iż umowy muszą zawierać postanowienia zobowiązujące wykonawcę do odbioru odpadów posegregowanych zgodnie z uchwałą Nr LV/469/2022 Rady Miasta Kobyłka z dnia 2 listopada 2022 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Kobyłka.
Z uwagi na obowiązek prowadzenia ewidencji tych umów za usługę zwracamy się z prośbą o dostarczanie do Urzędu Miasta Kobyłka ich kserokopii oraz dowodów wpłat do 30.06.2025 r. wraz z wypełnionym zgłoszeniem do gminnej ewidencji umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych (plik w załączniku).
- Dokumenty można składać w godzinach pracy urzędu: Poniedziałek godz. 8-18, Wtorek – Czwartek godz. 8 – 16, Piątek godz. 8 – 14
- za pośrednictwem operatora pocztowego na adres: Urząd Miasta Kobyłka, ul. Wołomińska 1, 05-230 Kobyłka
- pocztą elektroniczną na adres: urzad@kobylka.pl
- przez ePUAP
Właściciele nieruchomości niezamieszkałych, w ramach kontroli prowadzonej w myśl przepisów w/w ustawy, będą wezwani do przedłożenia kopii aktualnych umów oraz dowodów wpłat za usługę za ostatnie 12 miesięcy.
Brak złożenia wymaganych umów skutkuje wezwaniem do ich okazania.
Nieruchomości niezamieszkałe to takie, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady, m.in.: sklepy, budynki usługowe i biurowe, warsztaty, kwiaciarnie, przedsiębiorstwa produkcyjne, instytucje pożytku publicznego i inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą.
- Przypominamy podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami powstającymi na skutek prowadzonej działalności gospodarczej.
- W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części: przeznaczoną na cele mieszkalne oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną, dodatkową umowę na wywóz odpadów komunalnych wytwarzanych w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej.
W przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej oraz gdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą nie ma wydzielonego odrębnego pomieszczenia na jej prowadzenie, jego usługi opierają się na usługach intelektualnych należy dostarczyć oświadczenie o rodzaju pełnionych usług, z zapisem, iż w związku z prowadzoną działalnością nie wytwarzają Państwo odpadów komunalnych, a także, że nie mają Państwo wydzielonego pomieszczenia na prowadzenie swojej działalności. Pozwoli to na zweryfikowanie przypadków, w których obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych nie jest wymagany.
Jednocześnie informujemy, że przedsiębiorcy, którzy nie mają jeszcze podpisanych umów na odbiór odpadów, powinni uczynić to niezwłocznie. Zgodnie z art. 10 ust. 2austawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2023 r. poz. 1469 z późn.zm.) za brak ww. umowy na odbiór odpadów komunalnych, grozi kara grzywny.
Uwaga: Przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w pierwszej kolejności wskazują właściciela nieruchomości jako podmiot zobowiązany do realizacji obowiązków wynikających z ustawy i przepisów prawa miejscowego. Jeżeli obowiązki wskazane wustawie mogą jednocześnie dotyczyć kilku podmiotów, obowiązany do ich wykonania jest podmiot lub podmioty faktycznie władające nieruchomością. W takim przypadku podmioty, mogą w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, wskazać podmiot obowiązany do wykonania obowiązków wynikających z ustawy.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r., poz. 399 tj.)
- Uchwała Nr LV/469/2022 Rady Miasta Kobyłka z dnia 2 listopada 2022 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Kobyłka